Rabu, 9 November 2016

MAKANAN ISTIMEWA DI PERLIS


1. D adna Laksa House


    Bagi peminat laksa,anda bolehlah mecuba laksa beras Kuala Perlis.Terdapat dua jenis kuah iaitu kuah pekat dan kuah cair.Anda juga boleh menempah awal sama ada mahu mebuat kenduri kecil-kecilan ataupun menjamu rakan-rakan anda.Laksa D adna House juga menyediakan cucur udang dan aneka juadah kuih yang lain.Harga untuk 1 kilo laksa ialah sebanyak RM 5.

LOKASI:JALAN SARAWAK,KUALA PERLIS,02000,PERLIS



2. Pak Nan Char kuiw tiew 


    Char kuiw tiew ni memang terkenal di kalangan orang Perlis.Untuk pengetahuan anda semua ,Char kuiw tiew Paka Nan dimasak menggunakan arang iaitu kaedah tradisional yang jarang sangatlah cara ini digunakan.Oklah,admin nasihatkan kepada anda untuk datang pada awal petang sebab orang mula beratur selepas maghrib.Char kuiw tiew memang toplah di Perlis.

LOKASI:BANGUNAN MPK,JALAN JEJAWI,026000,ARAU,PERLIS



3. Anjung Keli


     Bagi yang selalu membawa family makan bersama,anda mesti mencuba makan tengah hari di Restoran Anjung Keli yang bertempat di Bohor Pulai,Kangar,Perlis.Restoran ini pernah masuk dalam program Jalan-Jalan Cari Makan.Terdapat berbagai-bagi jenis juadah seperti ikan keli bakar,beraneka jenis masakan daging ayam,ulam-ulaman dan sebagainya.

LOKASI:MEDAN SERI PULAI,BEHOR PULAI,01000,KANGAR,PERLIS


4. Komalaut Kuala Perlis


    Iaitu Kompleks Makanan Laut, bukan koma di laut ye, merupakan tempat makan makanan laut yang sangat sedap pada harga yang affordable. Kompleks ini terletak di jalan menuju ke Terminal Feri Kuala Perlis. Kalau datang ke sini, disarankan untuk menjamah makanan di Mona Ikan Bakar, sure terangkat!

5.Harumanis


    Harum manis dikenali sebagai Raja MAngga.Hanya di Perlis sahaja anda boleh mendapat buah harum manis.Buah harum manis hanya berbuah setahun sekali iatu antara bulan JUN hingga Julai.Harga dia memang reasonable lah dengan kesedapan buahnya iaitu antara RM24 hingga RM 30 sekilo.Untuk mengelakkan anda tertipu anda bolehlah membeli terus dari Ladang FAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan